Rozhovor s Milanem Svobodou

vydáno 22. března 2010, autor CholastaL, přečteno 2822x

Milan Svoboda má za sebou velice úšpěšnou sezónu a v letošní ho čeká nová výzva... takže rozhovor byl více než nutností...

Rozhovor s Milanem Svobodou

1. Lionel Regal se letos účastní slavného poháru Andros Trophée, Georg Plasa zase jezdí zimní rally, tedy zjevná příprava na sezónu přímo za volantem…. Jak jsi trávil zimní přestávku ty? Stihnul jsi zapracovat i sobě?

 

Právě si mě přistihl na zimní přípravě na Benecku, kde se snažím víc než sobě věnovat dětem a manželce jeden z posledních „volných“ týdnů před začátkem náročné sezóny. Letošní zima byla a ještě stále je velice příznivá k mému velkému koníčku, kterým je motorka, takže kromě jednoho víkendu od doby kdy napadl sníh jsem všechny strávil se skvělou partou mých stejně postižených kamarádů překrásnými závody v motoskijoringu. Samozřejmě jako motorkář, nejsem „ani mladej ani blbej“, abych vlezl s lyžemi za motorku a ještě v situaci, kdy velmi dobře znám soupeře… Lionela sleduji na internetu, jde mu to dobře, škoda, že se něco podobného nejezdí u nás.
 

2. Tvoji fanoušci si již velmi dlouho přáli (možná několik sezón), abys usedl do F3000. Nakonec se jim to splnilo a ty letos usedneš do Loly T96 po Dušanu Nevěřilovi. Byla volba tohoto „staršího“ vozu náhodná nebo cítíš, že by mohla mít Lola T96 na kopcích nějaký skrytý potenciál? Dušan Nevěřil sám přiznává, že se s novější B03 jen stěží dostává na časy, které zajížděl právě s tvým vozem…


Původně jsem měl úmysl pořídit novější techniku – Lolu B02, ale díky mému rozpočtu a Dušanově slušné nabídce jsem nakonec dovezl Lolu T96/50, techniku o generaci starší, než byla Dallara. Zatím neznám rozdíl mezi starším a novějším modelem Loly, ale jsem přesvědčen, že to určitě auto hloupé nebude. Svědčí o tom nejen časy Dušana, Jara Krajčího, ale v minulém roce jel na Rechbergu skvěle Denny Zardo, v Trentu Merli, Cinelli….
 


Lola T96/50 - nová výzva pro Milana Svobodu


Pro mě je velice důležité, že je auto od ledna v dílně a já i kluci mechanici mají strašnou chuť do práce. Je to pro nás všechny zase něco nového, nepoznaného a tak už se v tom druhý měsíc „šťouráme“… Doufám, že se nám podaří včas vše připravit a auto i celý tým bude na Babě v půlce dubna v plné kondici. Tady bych rád poděkoval organizačnímu týmu, který se věnoval přípravě kalendáře, že byl zařazen tento závod MČR jěště před začátkem ME v Rakousku.

 

3. Z mého pohledu jsi zvolil velmi dobrou cestu ve své vrchařské kariéře, kdy jsi nejprve „očíhnul“ evropské tratě v méně výkonném dvoulitru Dallara a nyní usedneš do vozu nejvyšší specifikace a využiješ tyto nabyté zkušenosti. Je to ta správná cesta jak se dostat na úplný vrchol?

 

Na to se dá odpovědět až tehdy, kdy na ten vrchol usednu, jestli to vůbec někdy bude. Teď se nacházíme někde na úpatí hory a čekáme na počasí, abychom mohli začít pomalu stoupat. Úmyslně používám množné číslo, protože tohle není a nikdy nebude záležitostí jednotlivce, ale celé skupiny lidí rodinou počínaje, přes mechaniky, kolegy z firmy, sponzory a kamarády, kteří společně táhnou za jeden provaz. Není to jen o technice, ale i o tom zázemí, které máme za ty roky na velmi slušné úrovni.
 


V  týmu JSC Racing Pelhřimov vždy panuje dobrá nálada :-)


Teorie je to podle mého názoru správná, začínat na slabší technice a postupně se propracovávat k rychlejší, ale v mém případě to nebyla žádná strategie jak to navenek vypadá. Já mám závodění moc rád na to, abych si jej dovolil někde šidit. Vždy jsem jel pouze s tak drahou technikou, na kterou jsem měl v dané chvíli tak velký rozpočet, abych do závodů mohl dát vše co je potřeba k dosažení co možná nejlepšího výsledku. Jednoduše řečeno „když si koupíš opici, musíš mít i na banány…“ a to já ty roky před tím bohužel neměl. Musím konstatovat, že v „koloběžce“ (jak mojí Dallaru nazývá jeden nejmenovaný kolega z Jilemnice) jsem se cítil velice dobře a podařilo se mi s ní zajíždět skvělé časy hlavně díky tomu,že jsem měl možnost absolvovat víc jak 20 závodů každou sezónu.

 

4. V závodním depu máš pověst výborného kuchaře :-). Máš v záloze i nějaký speciální recept jak porazit nejrychlejší Čechy, Francouze nebo Italy?


Děkuji za kompliment (dám tisknout stravenky :-D )… Pokud ke mně moji soupeři nezačnou chodit na stravu, tak nemám. …a navíc od té doby co sleduji v televizi Polreichův pořad "Ano šéfe" mám silně narušené i moje kuchařské sebevědomí… Ačkoliv teď mě napadá, že jídlům, které dnes s úspěchem vařím (Krámkého rýže, Benešova svíčková, panenka ala Jara,….) bych třeba mohl přidat Faggioliho špagety, Steak Napione, Faustovo překvapení, atd. Jak je patrné stále je co dohánět.


Soustředění v podání Milana Svobody

 

V tuhle chvíli se nezabývám myšlenkou koho porazit. Startovní pole je velmi kvalitní a každý zimní přestávku využil k tomu, aby se zrychlil. Snažím se jen udělat vše, aby zvykání na novou techniku nám nezabralo příliž mnoho času a úsilí a naše auto bylo v brzké době vidět někde výš, než byla Dallara.

 

5. Vrátím se ještě k loňské sezóně. Při pohledu do výsledků je patrné, že jsi měl velice úspěšnou sezónu. I přes slabší techniku oproti soupeřům jsi dokázal 2x vystoupit na stupně vítězů (Al Fito, Buzet), zaznamenal jsi druhý nejrychlejší čas historie mezi dvoulitry na Trento – Bondone, kde jsi skončil v obrovské konkurenci čtvrtý. V ostatních závodech jsi vždy dokončil v první desítce (mimo Ecce Homo, kde jsi měl nehodu a Saint-Ursanne, kde jsi byl 14.). Nakonec z toho bylo výsledné 6. místo celkově. Jaká byla loňská sezóna z tvého pohledu? Kterého výsledku si ceníš nejvíce? Není škoda, že už si neseděl v  sezóně 2009 v F3000?

Já jsem s loňskou sezonou moc spokojený nebyl, i když byla asi moje zatím nejúspěšnější. Nepovedlo se mi Portugalsko, Ústí, ve Šternberku padla rána, ve Švýcarsku a na Dobšiné jsem také neměl den, na můj vkus je to zbytečně mnoho výpadků najednou.


Ne vše vyšlo v sezóně 2009 dle představ...

Nejkrásnější vzpomínku mám na Trento, ačkoliv jsem měl velkou smůlu již v tréninku, kdy přede mnou havarovala formule a mě pořadatelé zastavili. Ačkoliv jsem opakoval jízdu, jel jsem na neočistěných pneumatikách, pásy mi nezavazoval můj mechanik a zmatek, který dokázali udělat traťový komisaři v místě nehody mi naháněl hrůzu ještě po projetí cílem. Druhý trénink už naše kategorie nestihla a tak jsme nastupovali do závodu hůře připraveni, než bychom si přáli. I v závodní jízdě jsem měl smůlu, že opět došlo ke kolizi auta přede mnou a tak jsem po zkušenostech z tréninku místo označené žlutými vlajami zbytečně „proprdlal“ a trochu tam ztratil. Naštěstí to bylo v dolní partii trati, tak jsem měl možnost tuto ztrátu eliminovat. Čas 10:02, který jsem zajel v Trentu není špatný, ale 9:59 vypadá přeci jen lépe….
 


V obrovské konkurenci na Trento - Bondone 2009 zajel Milan Svoboda jako 4. absolutně !!!
 

Také z času zajetého na Babě jsem měl velkou radost ( 2:02,2!!!). Jinak jsem si posunul své traťové rekordy jěště v Německu, Slovinsku, Švýcarsku, Vsetíně.
 

Abych odpověděl na otázku ohledně F3000, škoda to rozhodně není, měl jsem alespoň více času a možností posunout již zmíněné časy dvoulitrové kategorie. 
 

 

6. Je reálné porážet s F3000 Osellu FA30 v kokpitu s Faggiolim?


Nikdo není neporazitelný, ale k tomu aby člověk vyhrával musí mít i obrovský kus štěstí. Je fakt, že ta káva 3 v 1 (Osella, Faggioli, Marangoni) je příšerně silná pro všechny účastníky ME. Já si takhle vysoké cíle nekladu, stále se snažím být nohama na zemi, moji skuteční soupeři jsou jinde…

 


7. Miloš Beneš se stal vloni na trati Ecce Homo nejrychlejším Čechem v historii závodu časem 3:01,339. Tvůj „osobák“ se pohybuje okolo 3:07 s dvoulitrem. Troufneš si na pokoření tohoto času už v první sezóně s F3000?


Troufnu si určitě, otázka je, jestli ho předjedu. Milošovi v loňské sezóně několik závodů skutečně vyšlo a letos bude určitě rychlejší. Samozřejmě časy zajížděné mými soupeři jsou pro mě ta pomyslná laťka, kterou se budu snažit přeskočit.
 

 

8. Už loni jsme viděli v MMČR úžasné souboje o absolutní vítězství. Letos bude ještě více kandidátů na mistrovský titul. Bude mezi nimi i Milan Svoboda? - pojedeš MMČR?


Pojedu celý seriál a doufám, že se tam neztratím. Letos bude mít český mitrák lepší obsazení, než před několika lety Evropa, bude to hodně zajímavé a už se na to moc těším.

 


 

9. V pořadu Svět motorů jsi prozradil, že máš v plánu svůj bývalý vůz pronajímat na českých kopcích. Už víš, koho posadíš do Dallary?

 

Dnes již vím, kdo s mým loňkým autem pojede, ale zatím o tom nemohu mluvit. Není to žádné tajemství, pouze naše dohoda. Jen mohu říci, že to je člověk, kterého určitě neznáš, nikdy nezávodil.
 

 

10. Už máš za sebou několik sezón v ME. Jistě jsi si tedy všiml i způsobu jakým se závody v okolních státech pořádají nebo jak pořadatel láká diváky a jezdce. Máš nějaký postřeh, který bys rád předal českým pořadatelům, jak vylepšit nebo jak správně uspořádat závod?

 

Nejsem v pozici, kdy bych mohl nebo chtěl radit. Všichni pořadatelé mají můj upřímný obdiv. Zorganizovat závod je velmi náročná záležitost a někde udělat chybu je strašně jednoduché. Jsme jen lidi. Je něco jiného pořádat kopec na 2km trati a na 17-ti km. Pravdou je, že za těch pár sezón jsem si několika postřehů všiml a budu jmenovat pouze ty pozitivní :
 

Portugalsko :

- uspořádání depa a organizace najíždění na start

- bezpečnost na trati

- provádění technických kontrol po dojezdu každé jízdy

- technické přejímky v depu – technici obcházejí
 

Ecce Homo

- nové depo

- občerstvení za cílem (exkluzivní, děkujeme)
 

Ústí

- organize depa

- najíždění na start

- bezpečnost

- stále se zlepšující prostor za cílem
 


Přejeme co nejvíce úspěchů v sezóně 2010...

Trento

- depo

- organizace startovních časů

- vyhlášení má jiskru díky komentátorovi

 

Baba

- organizace startu

- skvělý komentátor

- depo
 

Mickhausen

- snaha pořadatelů o zajímavé startovní pole

 



Nezbývá než poděkovat Milanu Svobodovi za čas strávený nad naším rozhovorem a samozřejmě přejeme vše dobré do nové sezóny 2010 !

Nejnovější články z kategorie

Související obsah

    Žádný přidružený obsah

Komentáře

Petr 74

26.3.2010 9:22:11

Výbornej rozhovor, Milane! Závody motoskijoringu- chlapi, vy jste hodně akční...!!! Máte při tom bláznění taky fanynky?
Přeju hodně štěstí do sezóny!!!!

Czech Fans

25.3.2010 12:05:16

Výborný rozhovor!Díky.

Caruso

25.3.2010 0:17:55

2Milan Svoboda: Všechno nej k dnešním narozeninám :-)

Jirka

24.3.2010 18:44:07

Perfektně udělaný neformální rozhovor.

kubas17

24.3.2010 12:55:34

fajné tady toto :) dobrá práce....Milan RULES

mike

24.3.2010 9:01:40

Ja som si prial a veril a pan Svoboda si zatial sporil peniaze, F 3000 je doma- spolu sme to dokazali.
A tu co zatial skapal pes? Rozhovor si precitalo 122 ludi a vsetko bez komentara, ved tento chlap je na EU vrchoch absolutny Creme de la Creme. Pan Svoboda - nech to ide podla vasich predstav.

PS: Redakcia - vas rozhovor s jazdcom je super obohatenie tejto uz aj tak super stranky. Dakujem.

Man sieht sich im Rechberg.

janina

22.3.2010 20:07:20

super rozhovor. dik obema :-)

logo

Registrované periodikum Státní technické knihovny pod ISSN 1801-1608
provozovatel & © 2012 milan schembera.cz a jiří koubek

Všechna práva vyhrazena

Jakékoliv užití obsahu, a to včetně převzetí článků, je bez souhlasu provozovatele zapovězeno, platí tu autorský zákon. Provozovatel si vyhrazuje právo zveřejnit pouze to, co sám uzná za vhodné a není povinnen se komukoli zpovídat, jelikož je tento portál v soukromém vlastnictví. Tento projekt NEBYL financován z prostředků Evropské Unie.

Kontakt na redakci  |  Máte zájem o inzerci, reklamu nebo námět na zlepšení?

schembera.cz repro dtp dovrchu.cz