Souboj o krále českých vrchařů jde do finále...

vydáno 21. srpna 2014, autor Lukáš Cholasta, přečteno 2681x

Krámský? Nevěřil? Komárek? Beneš? Janík? Kdo z těchto závodních jezdců bude mít největší šanci získat titul absolutního mistra ČR v sezóně 2014?

Souboj o krále českých vrchařů jde do finále...

Mezinárodní Mistrovství ČR v závodech automobilů do vrchu 2014 se chýlí ke svému závěru. Konec léta bude ve znamení soubojů o letošní mistrovské tituly a první příležitostí vidět české jezdce závodů do vrchu v akci v této fázi sezóny bude již tento víkend v moravském Bratrušově u Šumperka.

Bratrušovské serpentiny se linou do stoupání o celkové délce 3270 metrů a vrchaři se na této trati utkají poprvé v historii domácího šampionátu. Trať už za sebou ale má několik ročníků závodu, který byl uspořádán v rámci volného závodu bez dohledu Autoklubu ČR, a tak už zná i své historické maximum, kterého časem 1:22,63 dosáhl rakouský jezdec Ferdinand Madrian s Normou M20. Ten nebude chybět na startu ani letos a to v rámci Maverick Rescue EURO Cupu, který bude také součástí závodního víkendu v termínu 22. - 24. 8. Těžiště závodního víkendu bude ale ležet především u soubojů o body do českého šampionátu. Pohled na průběžnou tabulku mistrovství v absolutním pořadí hovoří o rovnosti vedoucích jezdců Václava Janíka a Miloše Beneše se ziskem 100 bodů, ale při respektování řádu mistrovství se situace jeví odlišně.


Po závodě v německém Glasbachu poskočil na první pozici Miloš Beneš, který se může pyšnit pěti vítězstvími ze šesti startů, když vynechal dvoj závod v Náměšti a na Rechbergu nedokončil pro technické potíže. Při respektování tabulky započítávaných závodů do hodnocení mistrovství zůstává obhájce českého titulu se ziskem 100 bodů na první příčce. Jeho úhlavní rival v souboji o titul, jezdec Nutrend Racing - Václav Janík, musí ze svého bodového přídělu odečíst 8 bodů za Dobšinou, jelikož tento závod je z jeho pohledu škrtán na úkor zmíněné tabulky. Ve skutečnosti tak drží prozatímní druhou pozici se ziskem 92 bodů. Absolutním vítězstvím ze závodu českého šampionátu v roce 2014 se může těšit i třetí v prozatímním pořadí - David Komárek. Borec z Okříšek u Třebíče dokázal urvat triumf na domácí trati v Náměšti i přes letošní premiéru své nové akvizice - Normy M20FC EVO. V testovací sezóně s prototypem osazeným přeplňovaným motorem předvádí slibné výkony a právem byl v odjetých závodních víkendech černým koněm celkového pořadí. Stejně tomu bude bezpochyby i v posledních třech setkáních českých vrchařů.


Miloš Beneš je i letos jasným favoritem na zisk mistrovského titulu. Jeho Osella FA30 je v současnosti tou nejvyspělejší technikou na českých vrchařských tratích a Miloš dokáže svým technickým i jezdeckým přístupem ze svého závodního stroje dostat maximum.  Hmatatelným důkazem je jeho statistika na domácích tratích. Letošní sezónu v mistrovství Evropy mu pokazily technické potíže s řazením rychlostních stupňů jeho italského monopostu a své síly tak pro závěr sezóny nasměroval k českým kopcům. Věřme, že do jeho snažení již nezasáhnou další odstoupení či ztráty z příčin technických problémů a v závěrečných šesti vystoupeních uvidíme jeho maximální snažení při souboji s Václavem Janíkem. Ten se letos snaží opět o úspěch v evropském poháru a tak v průběhu sezóny musí své síly dělit mezi starty na domácích kopcích i na těch zahraničních. Triumf v evropském poháru není v jeho podání nepřekonatelným cílem, vždyť v „druhé lize evropských vrchů“ kraloval v sezónách 2012, 2013 a letos ho od triplu dělí jen nepatrný krůček. Mistr Evropy v kategorii 1 z roku 2009, ale touží i po úspěchu na domácí scéně. Od roku 2010 sedlá monopost Lola B02 určený pro souboje o absolutní pozice, ovšem ten už asi nebude v součastnosti tolik konkurenceschopný jako před třemi roky. Poslední dvě sezóny mu patřil stříbrný stupínek, když v sezóně 2012 podlehl Dušanu Nevěřilovi a loni mu neumožnil vítězství na české poměry bezkonkurenční Beneš. Uvidíme, jak se Václavu Janíkovi podaří závěr sezóny, ale v závěrečném souboji o český titul bude mít i letos těžkou pozici. O další dílčí úspěchy se budou totiž chtít pokusit jezdci spiderů David Komárek či Dušan Nevěřil a své soupeře možná přijede potrápit i nestárnoucí Otakar Krámský, jehož letošní bodový účet MMČR je okořeněn vítězstvím z Rechbergu a dvěma druhými místy z Dobšiné a Glasbachu.


Vyrovnanost soupeřů patří v letošní sezóně MMČR k ozdobě závodů a přejme si, že i ve zbylých závodech tomu tak bude. V již odjetých podnicích jsme totiž měli možnost sledovat vyvážené výkony nejen v soubojích o absolutní pořadí, ale i v dílčích skupinách a třídách. Rok 2014 nenabídl jen premiéru prototypu Davida Komárka, nýbrž jsme si mohli vychutnat zvuk dvou nově nasazených dvoulitrových speciálů Jana Čermáka (Norma M20FC) či Petra Vondráka (Osella PA21S). Své zkušenosti z evropských závodů promítl při závodech českého mistrovství i Jiří Svoboda v jehož jméně začínají soupeři vyhlížet velmi těžkého soupeře. Svoboda již druhou sezónu sedlá starší specifikaci Normy M20. Kvalitní soutěž skupiny E2-SC potvrzuje i dosavadní průběh sezóny, vždyť v jednotlivých závodech jsme v otevřeném voze mohli vidět celkem 12 pilotů a to jistě není v naší malé zemi malý počet...


Hodnocení republikového šampionátu je v letošním roce rozděleno mimo absolutní pořadí do tří divizí. Divize 1 koresponduje s dělením dle ME, takže je totožná s kategorií 1 a  je určena pro společné hodnocení skupin N, A a S20. Dosavadní průběh sezóny zatím nejlépe zvládl Jaromír Malý, který si stejně jako v ME drží 100% bilanci, když vyhrál všude kde startoval. Malého vedoucí pozici bude jen stěží dotahovat druhý v pořadí Lukáš Vojáček, či třetí Jiří Los.


Divize 2 je vhodně určena pro speciály vycházející z cestovních vozů. Skrývají se zde vozidla spadající pod skupiny E1, E2-SH a GT. Zálusk na mistrovský titul za vítězství v této divizi má v České republice mnoho jezdců, protože vozy v této úpravě jsou na českých kopcích velmi hojně zastoupeny. Letos v první části sezóny nejlépe závodil Marek Rybníček, který si před sezónou nechal postavit „našlapaný“ Lancer a opustil tak skupinu A po zisku loňského titulu. S novinkou v úpravě skupiny E2-SH si porozuměl velmi rychle a z osmi absolvovaných závodů dovezl šest pohárů za vítězství a v průběžném hodnocení divize 2 tak právem vévodí pořadí s maximálním ziskem bodů. O stříbru se pravděpodobně rozhodne mezi Richardem Meixner a Karlem Stehlíkem, kteří drží další pódiové pozice.


Pořadí v divizi 3 pak souhlasí s výše uvedeným absolutním pořadím - 1. Miloš Beneš, 2. Václav Janík a 3. David Komárek.

 

Tituly mistrů republiky budou náležet i jezdcům v jednotlivých skupinách. Skupina N je zatím v hájenství Jiřího Lose, skupina A se nejlépe vyvíjí pro Jaromíra Malého a GT-čka pro Petra Vojáčka. Skupinu E1 vede před Veronikou Cichou Richard Meixner a o výborné sezóně Marka Rybníčka jsme psali již výše - vedoucí muž siluet E2-SH. Prototypovým králem je zatím David Komárek a monoposty E2-SS jsou zatím nejlépe rozjety ve prospěch Miloše Beneše.


Autoklub ČR vypisuje již několik sezón Českou trofej, která si rovněž našla mezi jezdci svoji oblibu. Nejvýše postaveným je ve třídě nad 2 litry objemu Václav Černín, ve dvou litrech bojuje vyrovnaným způsobem dvojice Jakub Satek - Milan Boháč. Oblíbenou třídu šestnáctistovek opanuje Vojtěch Staněk s Citroenem C2 a se Škodou Felicia Kit Car si nejlépe vede mezi vozy s objemem motoru do 1400ccm Josef Honců. Poslední hodnocenou skupinou jezdců v České trofeji je Junior Cup, kde svádí dramatický boj o zisk poháru Michal Kozlanský a Pavel Malý.


Kalendář českého mistrovství nabízí ještě celkem 6 samostatně hodnocených podniků a tedy 120 dosažitelných bodů. Dva závody budou odjety již tento víkend v Bratrušově, premiérový dvoj závod by měl být odjet v Prachaticích a po třech letech by měla vidět vyvrcholení letošní sezóny jižní Morava v podobě Divácké 13´. Prostor pro vylepšení dosavadního postavení je tak pro jezdce ještě dostatečný. Pro fanoušky vrchařského sportu se rovněž nabízí dobrá příležitost vidět své „hrdiny“ v akci, vždyť závodit se bude ve třech vzdálených koutech naší republiky, takže možnost dosahu alespoň jednoho závodu je vysoká...

Nejnovější články z kategorie

Související obsah

Komentáře

logo

Registrované periodikum Státní technické knihovny pod ISSN 1801-1608
provozovatel & © 2012 milan schembera.cz a jiří koubek

Všechna práva vyhrazena

Jakékoliv užití obsahu, a to včetně převzetí článků, je bez souhlasu provozovatele zapovězeno, platí tu autorský zákon. Provozovatel si vyhrazuje právo zveřejnit pouze to, co sám uzná za vhodné a není povinnen se komukoli zpovídat, jelikož je tento portál v soukromém vlastnictví. Tento projekt NEBYL financován z prostředků Evropské Unie.

Kontakt na redakci  |  Máte zájem o inzerci, reklamu nebo námět na zlepšení?

schembera.cz repro dtp dovrchu.cz