Review Vars Brněnský Drak 2012

published 5. dubna 2012, author David Kárný, read 1446x

První letošní závod seriálu Liqui Moly Berg Cup 2012 se pod názvem „Vars Brněnský Drak“ konal nedaleko brněnské metropole na Masarykově okruhu.Tento okruh byl vybudován v letech 1985-87 jako náhrada za původní městský brněnský okruh, na kterém se závodilo již od třicátých let 20. století. Každoročně se zde koná několik závodů automobilů i motocyklů, včetně nejprestižnější Grand Prix České republiky. Liqui Moly Berg Cup jakožto vrchařský seriál má na tomto okruhu několik změn oproti okruhovým závodům. Startuje se v nejnižším místě trati, pod tzv. Schwantzovou zatáčkou a jezdci závodí na 2340m dlouhé trati v protisměru běžné jízdy do místa nejvyššího.

Review Vars Brněnský Drak 2012

Letošní brněnský drak, který se jel přesně na „apríla“ poznamenalo také aprílové počasí. Nejenže se na rozdíl od předchozích dní výrazně ochladilo, ale během dne se střídalo krásné slunečné počasí se sněžením a silným větrem. Zima a studený vítr komplikoval situaci jak jezdcům v otevřených vozech, tak také jednotlivým vozům, které měly v některých případech problém dostat se na provozní teplotu. Zajímavé jak pro jezdce, tak pro diváky byly jistě spojení závodů Liqui Moly Berg Cup a Mezinárodního mistrovství České republiky. Byť tyto dva seriály byly hodnoceny zvlášť, měli všichni zúčastnění možnost porovnání mezi sebou, což bylo bezesporu velkým přínosem. V letošní sezoně je naplánováno spojených závodů více a tak nebude nouze o atraktivní závody.

Pojďme se však již podívat, jak si vedli jednotliví jezdci v tomto závodě. Začneme kategorií historických vozů, kde mohou závodit vozy vyrobené před rokem 1991, které však musí splňovat přísné požadavky na původnost vozu a musí být samozřejmě opatřeny ochranným rámem. V této kategorii, byť byly rozestupy poměrně těsné, zůstalo pořadí jezdců po oba závody stejné. Třetí místo si svými výkony vyjel polský jezdec Artur Wodniak s BMW E30 318IS. Na tomto voze byl od loňské sezony vidět opět velký kus práce, která mu bezpochyby pomohla k takto vynikajícímu výsledku. Druhý dojel Petr Němec s Ladou 2105 VFTS, která původně vznikla v osmdesátých letech pro závody rallye ve skupině B. V současné době má Petr Němec tento vůz připravený na špičkové úrovni a je skutečně radost vidět takové vozy na našich kopcích i po tak dlouhé době. Vítězství si z letošního podniku sezony odvezl velký milovník historických vozů s krásným BMW 3.5 CSL – Libor Jelínek. Libor tento vůz vozí po českých závodech do vrchu již několik let a dozvěděli jsme se, že po dlouhém vývoji dnes dosahuje výkonu až 350 koňských sil. Zvláště v 70-tých letech patřil tento vůz k naprosté špičce závodních technologií, které byly kdy vůbec vyrobeny. Jejich hodnota však tehdy sahala téměr na hranici vozů formule 1.

Další kategorií, do které nahlédneme je kategorie S1. Vozy v této kategorii se nejvíce blíží civilním vozům. Ostatně je také dáno, že tyto vozy musí ze sériových vozů vycházet. Povolené jsou jen drobné úpravy co se týče motoru, podvozku, i brzd. I zde je již ochranný rám samozřejmostí, stejně jako v ostatních kategoriích. Je již téměř zvykem, že této kategorii vládnou vozy značky Mitsubishi. Nejinak tomu bylo na tomto závodě, kde třetí dojel nováček seriálu, nikoliv však začátečník Richard Meixner. Druhé místo si vyjel Karel Stehlík s Lancerem Evo IX a vítězem prvního závodu se stal slovenský Vladimir Hanuš se zatím poslední evolucí lanceru. Ve druhém závodě se dokázal i přes technické potíže na svém voze prosadit na třetí místo Luboš Havlíček.Na druhé místo byl odsunut Vladimir Hanuš a pro vítězství ve druhém závodě si s přehledem dojel Karel Stehlík. Dalším jezdcem, který se také ve třídě S1 blýsknul byl i Antonín Daniel, který se zapůjčeným vozem Honda Civic Type-R vyhrál s velkým náskokem na druhého kategorii do dvou litrů. Z jízdy i výsledku Antonína je vidět, že patří mezi nejzkušenější jezdce ve startovním poli.

Pro letošní sezonu vznikla úplně nová třída, která je pod označením S2 vypsána pro vozy typu Caterham, KTM X-Bow, Kaipan, Ariel-Atom a další podobné lehké stroje. První zmíněné – vozy Caterham ovládli brněnský podnik. V prvním závodě dojel na třetím místě Michal Kramer s Caterhamem CSR 500. Druhý dojel Michal Axman, taktéž s vozem Caterham a vítězem se stal jezdec, který poprvé navštívil závody do vrchu a byl jím Michal Vítek.Michal zůstal neohrožen i ve druhém závodě a ke změně došlo akorát na bronzové pozici, kterou dokázal vybojovat Ferdinand Madrian s vozem KTM X-Bow.

Třídu N/A jezdí speciálně upravená vozidla vycházející původem ze sériových cestovních

automobilů určená výhradně pro závody či soutěže, která mají sportovní průkaz vydaný jakoukoliv oficiální sportovní autoritou pod FIA. V praxi to znamená, že zde obvykle jezdí vozy, které mimo jiné jezdí i např. MMČR. Třetím jezdcem v této kategorii se stal Lubomír Brtníček, který závodil s Renaultem Clio Sport. Druhý skončil místní jezdec Bohumil Pfeifer s dvoulitrovou Škodou Octavíí. Vítězem se stal Rostislav Pilař, který je v seriálu Liqui Moly Berg Cup známou tváří. Již mnoho sezon totiž vodí po kopcích svého Forda Escort RS 2000.

Nyní se již dostáváme do kategorie E1, nebo-li ryze závodních vozů, kde sice musí zůstat zachována podoba s vozem, ze kterého speciál vychází, ale množství povolených úprav je již mnohem rozsáhlejší. Páté místo v této kategorii obsadil Radek Neveselý s novým vozem Škoda Octavia.Čtvrté místo obsadil stálý účastník závodů Liqui Moly Berg Cup – Milan Boháč s velmi rychlým Renaultem Clio. O medailové příčky bojoval Tomáš Erdélyi, který se svým BMW M3 GTR E36 skončil na třetí pozici. Další dva stupínky už patřily známým a velmi rychlým čtyřkolkám z Liqui Moly Komvet Racing Teamu. Druhé místo obsadil Martin Zeman s Lancerem Evo VI a vítězství ve třídě E1 dokázal i přes velmi vyrovnaný souboj udržet Jiří Špalek s Mitsubishi Lancer WRC 05. Jmenujme dále některé jezdce, kterým se sice nepodařilo dostat do celkového hodnocení kategorie na první příčky, ale kteří i přesto dosáhli skvělých výsledků. Jedním z nich je i Jakub Satek, který bojoval o vavříny ve třídě do dvou litrů. Přesunul se sem pro letošní sezonu z kategorie S1 a jeho vůz prošel významnými změnami.

Zajímavá třída je vypsána pod názvem E2SH, kde jezdí vozidla jejichž kompletní nosná a bezpečnostní struktura tvoří jeden celek a karoserie tvoří pouze „obal“ nosné struktury a není její součástí. To znamená, že pro stavbu daného vozu nebyl využit skelet vozidla, ale pouze vnější části karoserie. Nosnou i bezpečnostní strukturu tvoří rámová konstrukce, do které jsou zavěšeny podvozkové díly, motor a převodové ústrojí. Jediným zástupcem této třídy je však letos pouze Radek Kolbábek, který již dlouhá léta vylepšuje svůj vůz Ford Sierra 4000. Radek však spíše než na umístění ve třídě jede na umístění v absolutním pořadí, kde obsadil krásné 12. místo.

Kategorii E2/C patřící formulovým vozům kralují jezdci, o kterých se více dozvíte zanedlouho v absolutním pořadí. Poohlédneme-li se však do slabších objemových tříd, zajímavý vůz zde pilotují Ondřej a Lukáš Váchalovi, kteří jezdí s Formulí Kart Yamaha 1000. Spíše než formule, vypadá tento vůz jako motokára, nicméně litrový motor původem z motocyklu Yamaha mu dává dostatek síly k tomu, aby s ním tito dva jezdci mohli potrápit i mnohem silnější soupeře. Když k tomu připočteme nízkou váhu, jedná se o velice rychlou závodní techniku, se kterou se Váchalovi umístili na druhém a třetím místě ve třídě E1 do 1600ccm.

Absolutní špičku prvního závodu letošní sezony uzavírá na desátém místě již zmíněný Milan Boháč, který se s dvoulitrovým Cliem dokázal dostat i přes výrazně výkonnější vozy. Deváté místo obsadil jezdec, jezdící za Šenkýř Motorsport s BMW M3 GTR – Tomáš Erdélyi. Tomášovo BMW vznikalo právě v dílnách Šenkýř Motorsport, kde mu dopřáli šestiválec o obsahu 3.2 litru jehož výkon se pohybuje přes 400 koňských sil. Osmé místo si mezi sebou v jednotlivých jízda vyměnili dva jezdci s jednoho týmu. V první jízdě skončil na osmém místě Radek Krakovič s vozem Fiks 09RK, ve druhé se však posunul na absolutní pátou příčku, kterou v první jízdě obsadil Michal Novický, ten se ve druhé jízdě musel se svým Reynardem 032 F3 spokojit s osmou příčkou. Absolutní sedmé místo si z obou závodů brněnského draka odvezl Martin Zeman. Ani jeho vozu se po zimě nevyhly drobné nedostatky, které však schopní mechanici opravili již v ranním tréninku a Martin tak mohl bojovat o příčky nejvyšší. Šestý skončil vítěz kategorie E1, Jiří Špalek s velice rychlým Lancerem WRC 05. Páté místo jsme již zmínili a posuneme se do boje o vavříny. V prvním závodě čtvrtý Aleš Mlejnek dokázal ve druhém zrychlit natolik, že odsunul Jakuba Trnku, který letošní sezonu absolvuje za Liqui Moly Komvet Racing Team z místa třetího těsně pod podium. Stříbrnou příčku obsadil v první jízdě Marek Rybníček, který absolvoval celého brněnského draka se zapůjčeným vozem od Davida Komárka – s Normou M20F. Vítězem se stal kdo jiný než David Komárek. Netrvalo však dlouho a ve druhém závodě se Marek rozjel natolik, že porazil i Davida Komárka s jeho vlastním vozem a vyhrál tak absolutní pořadí seriálu Liqui Moly Berg Cup.

I přes aprílové počasí se jezdci dokázali vrátit zpět do tempa po dlouhé zimní přestávce a opět prokázali své kvality. Mnozí přesedlali do jiných, silnějších či lehčích vozů a na všech bylo vidět opravdové nadšení, že mají další sezonu před sebou. Po organizační stránce byla vidět perfektní připravenost pořadatelů, kde se ukázalo, že ani koordinace závodů souběžných s MMČR není pro nikoho z nich problém. Všem tak patří velké poděkování. Další závody se konají o víkendu 21. a 22.4 v Násedlovicích a i odtud se opět můžete těšit na podrobnou reportáž.

Same topic articles

Related content

Debate

logo

Registered periodical of the State Technical Library under reg.no. (ISSN) 1801-1608
owner & © 2012 milan schembera.cz a jiří koubek

All rights reserved

Using the content of this portal, including articles, is prohibited without the owner agreement.

Editorial staff  |  R U interested in advertising or have any improvement idea?

schembera.cz repro dtp dovrchu.cz