ZAV HOSTR PRIX LIBEREC - Komentář

published 23. srpna 2016, author Jaroslav Malík, read 2679x

Na nové atraktivní trati pod Ještědem se uskutečnil další podnik nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup.

ZAV HOSTR PRIX LIBEREC - Komentář

Dvoudenní závod se při své premiéře vydařil a jen potvrdil vysokou sportovní i organizační úroveň tohoto seriálu.

Hlavní iniciátor HOSTR Prix Liberec Petr Strnad ve chvályhodné snaze přiblížit automobilové závody široké veřejnosti uspořádal v pátek odpoledne v centru Liberce na náměstí před Kulturním domem administrativní a technickou přejímku soutěžících. Veřejnost tak měla možnost si zblízka a v klidu prohlédnout techniku, která následující dva dny sváděla boje s časomírou na trati závodu a závodníci měli prostor k představení sebe i svých týmů. Po přejímkách se startovní pole přesunulo do depa závodních strojů, které bylo na centrálním parkovišti v Horním Hanychově. Dokud nezačaly najíždět první týmy, zdálo se, že obrovská plocha bude bohatě stačit i pro 108 závodníků, kteří prošli přejímkami. Potvrdilo se ovšem pravidlo posunovače depa, že čím je větší rozloha depa, tím víc místa chybí, ale nakonec se vešli všichni, i když obsazena byla i část depa, kterou P. Strnad původně vyhradil pro zamýšlenou výstavu veteránů. Kromě přejímek a organizace depa patřil pátek dokončení přípravy tratě. Na tu byla navezena betonová svodidla, balíky slámy, vysekány vyznačené divácké prostory a zřetelně označeny zakázané prostory. Trať byla připravena na vysoké úrovni díky pečlivosti P. Strnada. Na přípravě se podílel i formulový závodník Aleš Mlejnek, který vlastně za vysoký bezpečnostní standard ručil i svým startem v kategorii formulových vozů, která byla v tomto závodě mimořádně vypsána. Konečnou zodpovědnost za bezpečnost tratě a práci traťových pořadatelů převzal ředitel závodu Roman Linhart.

V sobotu ráno po rozpravě začal trénink. V první tréninkové jízdě ještě všichni opatrně poznávali nástrahy nové tratě, v druhé už mnohým otrnulo a harmonogram závodu se dostával do skluzu vinou častých kolizí a notorického problému, jímž je únik oleje z motorů historických škodovek. Třída historiků do 1300, kde většinou tyto vozy startují je bohatě naplněna zajímavými vozy, diváky je oblíbena, bohužel skoro každý závod si vezme svou daň v podobě technické závady, tentokrát byla ještědská trať k historickým škodováckým motorům obzvlášť krutá. Plynulému průběhu nepomáhala ani nutnost umožňovat průjezd civilnímu provozu, který je o víkendu na turistické dominantě, jakou Ještěd je, velmi silný. Přes všechny komplikace samotný závod začal jen s malým zpožděním a s vypětím všech sil organizačního týmu i již automatickou disciplinovaností všech závodníků EDDA Cupu se podařilo dokončit obě závodní jízdy ve vyhrazeném čase.

K sobotnímu slavnostnímu vyhlášení se pak postupně závodníci a jejich doprovod přesunuli tramvají do areálu letní terasy U vodníka, kde kromě výborného jídla a pití čekal i kulturní program, counry kapela, cimbálovka a umělecké taneční vystoupení. Vyhlášení nejrychlejších tří ve všech vypsaných třídách a pohárech komentoval Vlado Miklóšik, který s úspěchem slovem provázel závody po oba dny a informoval na ozvučených místech v depu a diváckých prostorech o dění na trati a průběhu závodů. Zábava většinou ještě byla v plném proudu, když těsně před půlnocí spadly první kapky a pršelo celou noc.

Depo se tak probudilo do deštivého rána, z čehož měli radost jen organizátoři, protože měli velkou naději, že odpadnou starosti s turisty, koloběžkáři, cyklisty apod. Déšť vydržel první tréninkovou jízdu, v druhé už přestával a zbytek dne už jen vždy zahrozilo pár kapek. Mokrá a studená trať přinesla více kolizí než obvykle, naštěstí už bez úniku oleje ale startovní pole řídlo. V neděli došlo i k největší ráně víkendu, kdy havaroval vedoucí jezdec třídy závodních speciálů. Ze značně poničeného vozu vystoupil sám, jen otřesen, bez zranění, ani při ostatních kolizích nedošlo k žádnému zranění. Nedošlo ani k žádnému ohrožení diváků, s kterými i díky jejich velikému počtu, který se kolem tratě nashromáždil, měli tentokrát traťoví pořadatelé více práce než obvykle.

V neděli v poledne si za přítomnosti libereckého primátora Tibora Batthyányho účastníci závodu připomněli výročí vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 68, minutou ticha a hymnou uctili památku devíti mrtvých libereckých občanů z prvního dne okupace.

Závody HOSTR Prix Liberec se vydařily. Navštívila je spousta diváků, mezi přítomnými bylo možno vidět i legendy motoristického sportu Břetislava Engeho, Ladislava Křečka, Jana Krečmana, nebo Ladislava Bareše. Uvidíme, zda se HOSTR Prix dočká pokračování, kdyby to záleželo jen na účastnících, bylo by to jednoduché, ale koleček, které musí do sebe zapadnout, aby se stroj automobilového závodu mohl rozeběhnout je moc, ale když Petru Strnadovi právě spokojenost závodníků i diváků dobije novou energii, tak se EDDA Cup pod Ještěd vrátí i v příštím roce.

 

 

Jarda Malík

 

 

Same topic articles

Related content

    No related content at this time

Debate

logo

Registered periodical of the State Technical Library under reg.no. (ISSN) 1801-1608
owner & © 2012 milan schembera.cz a jiří koubek

All rights reserved

Using the content of this portal, including articles, is prohibited without the owner agreement.

Editorial staff  |  R U interested in advertising or have any improvement idea?

schembera.cz repro dtp dovrchu.cz